FAQ - Veelgestelde vragen

Op deze FAQ-pagina geven we antwoord op de meestgestelde vragen aan Zero&Sano.

Q:
Kan ik ook bij Zero&Sano terecht als ik behandeld voor een game- en/of internetverslaving?

Jazeker, je kan bij ons terecht indien je bent vastgelopen op het gebied van verslaving en op andere leefgebieden. Wij maken geen onderscheid in vormen en soorten van verslaving.

Q:
Voor welke leeftijd is Zero&Sano bedoeld?

Vanaf 16 jaar en ouder kun je bij ons terecht.

Q:
Kan ik een verblijf bij Zero&Sano wel betalen?

De kosten zijn vrijwel nooit een obstakel. Meer informatie hierover vind je hier.

Q:
Is het verplicht om aan alle activiteiten van het programma mee te doen?

Ja, dat is zeker de bedoeling. Op die manier is de kans op een succesvolle terugkeer in de maatschappij het grootst.

Q:
Is private funding ook mogelijk?

Jazeker. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.

Q:
Kan ik een uitkering ontvangen als ik bij Zero&Sano zit?

Ja. Ook hier geldt dat dit in de meest voorkomende gevallen geen probleem is. We helpen eventueel met de aanvraag.

Q:
Hoe lang duurt een verblijf bij Zero&Sano?

Een traject bij Zero&sano duurt over het algemeen een jaar.

Q:
Kan ik eens bij jullie komen kijken?

Ja natuurlijk! Bel ons voor een afspraak, dan kunnen we dit inplannen.

Q:
Mag ik bezoek ontvangen?

Bezoek is toegestaan, maar dit gaat wel altijd in overleg.

Q:
Mag ik zelf elders overnachten?

Er zijn voor jouw eigen veiligheid regels met betrekking tot elders overnachten. Die leggen wij graag in een gesprek aan jou uit.

Q:
Mag mijn familie met jullie contact opnemen?

Graag zelfs. Wij staan altijd open voor contact met jouw familie.

Q:
Heb ik nog wel vrijheid?

Ja hoor. Geen zorgen. Je verblijft bij ons vrijwillig en hebt zelf de sleutel van de voordeur. Wel verwachten wij van jou dat jij je aan de huisregels houdt en afspraken nakomt.

Q:
Wat gebeurt er na Zero&Sano?

Nagenoeg al onze bewoners stromen na een traject uit naar een zelfstandige woning. 

Q:
Regelen jullie een huis voor mij als ik klaar ben?

Nee, maar we gaan je wel helpen. We zien dat 95% van onze uitstromers met onze hulp in aanmerking komt voor een sociale huurwoning.

Q:
Wanneer helpen jullie mij om een woning te krijgen?

Om en nabij de negende maand van je verblijf gaan wij samen met jou de mogelijkheden op een rijtje zetten.

Q:
Helpen jullie mij met mijn schulden?

Ja. We helpen je met je administratie en als het nodig blijkt verwijzen we je naar een budgetbeheerder of bewindvoerder.

Q:
Hoe helpen jullie mij bij het aangaan van nieuwe contacten?

Zero&Sano heeft een grote community van verblijvende en oud-bewoners. Zij vormen een groot netwerk waar we jou graag mee kennis laten maken. Ook werken we met ervaringsdeskundigen. Zij kennen de weg en delen hun kennis en ervaring graag met je.

Q:
Kan ik gebruikmaken van telefoon, internet en televisie?

Zero&Sano heeft in iedere woning Wifi en een televisieruimte. Je moet zelf voor een telefoon en voldoende beltegoed zorgen. Dit is zelfs een verplichting voor je verblijf bij ons. Waar nodig kan je voor het bellen naar officiële instanties onze telefoon gebruiken.

Q:
Leer ik bij jullie om te kunnen koken?

Als je niet kunt koken dan kan je daar hulp bij krijgen, maar we maken (waarschijnlijk) geen chef-kok van je. Bovendien eten we in de regel samen. 

Q:
Wat gebeurt er als ik terugval?

Het is, als jij jezelf openstelt voor onze begeleiding en open en eerlijk bent, niet nodig om terug te vallen. Wij werken op basis van volledige abstinentie. Om een veilige omgeving voor iedereen te creëren, stoppen wij het verblijf dan ook wanneer iemand terugvalt. Dit doen wij ook bij agressief gedrag.

Q:
Als ik bij jullie uitstroom, stopt dan de begeleiding?

Niet altijd. Het is soms nog handig een tijdje een vinger aan de pols te houden. Daar zijn nog mogelijkheden toe.

Q:
Moet ik een behandeling hebben gehad voordat ik bij jullie terecht kan?

Ja. Wij werken alleen met mensen die een behandeling hebben afgerond.

Staat jouw vraag er niet tussen?

Neem dan gerust contact met ons op via 0180 745 273 of maak gebruik van ons contactformulier.

Naar het contactformulier.